Militärträningsövningar i hemmet

Att träna som en militär måste väl ändå vara det ultimata. Militärer litar på sin fysik och träning för att hålla sig vid liv och deras träningsprogram är därför baserade på naturliga rörelser som kan uppstå i det vanliga livet. Detta kan jämföras med gymträning där man ibland gör olika övningar som inte direkt kommer att kunna användas i vardagslivet i någon större utsträckning. Tränar man som en militär behöver man inte köpa någon dyr utrustning eller ett gymkort eftersom nästan alla övningar utförs med enbart kroppen som verktyg.

Styrka, kondition och uthållighet

Militärträning är riktig all round-träning. Vissa pass tränar upp ens kondition och explosivitet, medan andra pass övar upp ens styrka och uthållighet. Kombinera med fördel dessa pass för bästa effekt. Träna till exempel kondition en dag och styrka den andra. Konditionsträningen kan bestå av att man springer vanliga rundor i spåret, över fält eller vart man nu vill. Det går att lägga upp rundorna så man tränar upp explosivitet, vilket innebär att man springer i full fart så länge man orkar.

Vill man öva upp sin uthållighet är det långdistanslöpning som gäller. Militärer måste kunna göra båda, så har du ett spår i närheten av hemmet kan du med fördel kombinera sprint- och långdistanspass med varandra. Har du inget spår, en skog eller ett fält i närheten av hemmet kan du ändå träna kondition. Hopprep är till exempel ett bra verktyg för att träna upp konditionen hemma. Missa inte heller att springa i trappor.

Styrka genom kroppsvikt

Klassiska militärövningar är till exempel push ups, plankan och benböj. Dessa övningar är mycket effektiva och väldigt enkla att lära sig att utföra själv i hemmet. Det är dock viktigt att du utför dem på rätt sätt, annars kan man skada sig. Se på några videor på internet eller hitta andra instruktioner för hur du gör det på rätt sätt. Push ups stärker armarna, axlarna och övre ryggens muskler.

Plankan är en statisk övning som är riktigt bra för rygg, ben, armar och kanske framförallt bålstyrkan. Att stå i plankan är vanligt förekommande när man gör lumpen och många soldater kan hålla positionen i hela två minuter. Det är en mycket jobbig övning i början, men man blir snabbt bättre och då kan man göra den ännu svårare genom olika variationer. Benböj är mycket bra för ben och rumpmuskler. När man har kommit upp i ett visst antal av dessa kan man göra rörelsen svårare genom att använda vikter.

Klassiska push ups är bra träning

Använd en app för träningen

Ett sista tips är att faktiskt ta hjälp av den riktiga armén. Försvarsmakten har nämligen släppt sin egen träningsapp där man får lära sig all de övningar som de utför i sina vanliga träningsprogram. Appen är gratis och genom den kan man även hålla koll på sina resultat, se hur man förbättras och nätverka med andra som tränar med hjälp av appen. Militärträning är riktigt jobbig, men väldigt kul att utföra. Resultatet man får är en starkare och smidigare kropp som även är rejält uthållig. Träna som en militär i hemmet och var redo för alla utmaningar.