Lchf och hård träning

0

Lchf har länge varit en mycket populär form av diet som människor använder världen över. Översatt till svenska så betyder förkortningen “lite kalorier mycket fett” och går ut på att välja bort livsmedel som pasta, potatis och t.ex. bröd. Enkelt förklarat kan man säga att all mat med mycket kolhydrater är förbjudna, men produkter rika på fett är helt okej. Denna metod är enkel att leva upp till och man får möjlighet att njuta av livets goda, samtidigt som man går ner i vikt.

Hur fungerar lchf?

Det finns delade meningar om lchf och hård träning, men detta beror helt på vilket slutresultat man är ute efter. Lchf är ett sätt att snabbt gå ner i vikt och lägger man dessutom på träning på kosthållningen, går resan betydligt snabbare. Är man ute efter att bygga muskler så kräver kroppen en helt annan typ av energi och det kan då vara bra att tillsätta kolhydrater i olika former.

Det krävs mer energi för att bygga muskler än vad det gör att för att förlora vikt. Kolhydrater fungerar som bränsle för kroppen, vilket är viktigt för att kunna träna hårt och lyfta tungt. En fördel med lchf är dock att kött är en mycket stor del av kosten och något som är den allra största källan till protein. Är du intresserad av att börja med lchf finns det många bra böcker att använda sig av.

Lchf inom militären

Få människor skulle nog koppla ihop lchf med militären, vilket egentligen inte är så konstigt. När man gör lumpen är det inte ovanligt att konserver eller frystorkad mat är det enda som står på menyn och man får snällt äta det som erbjuds. Att vara aktiv med lchf i samband med militärtjänst är sällan ett bra val. Trots att det ibland finns möjlighet att ta med sin egen mat, behöver kroppen få betydligt mer energi än denna kosthållning kan ge.

Har man ätit lchf under en längre tid kan det vara svårt för kroppen att ställa om. Eftersom den hårda träningen kräver kolhydrater, kan det vara bra att långsamt vänja kroppen igen. Det går att äta nyttigt och proteinrikt med kolhydrater också, men inom det militära är detta en svår kompromiss eftersom utbudet av mat sällan är stort. Lchf till vardags är betydligt enklare, men bör som sagt undvikas om man är ute efter stora muskler!

Lchf är perfekt för viktminskning

Många fördelar med lchf

Att träna och hålla kroppen i form är ett intresse som många delar. Med hjälp av olika dieter och träningsformer ser man till att skapa sina drömmars kropp, eller bara få en bättre livskvalitet. Kosthållningen går ut på att välja bort mat med mycket kolhydrater och istället satsa på mat med hög fetthalt. I samband med hård träning ger lchf mycket god viktminskningsresultat, men det är betydligt svårare att bygga muskler eller ens ha energin för att utföra denna typ av träning.

För att uppnå bra resultat vid träning är valet av kost mycket viktigt. Många säger att man bör äta mycket kolhydrater, speciellt vid uthållighetsträning, vilket inte passar ihop med konceptet lchf. Innebär detta att lchf och träning inte går ihop? Nej är svaret. Lchf går utmärkt att kombinera med träning.

Med lchf utesluts kolhydrater ur kosten och man fokuserar istället på att äta nyttiga fetter samt protein. Detta kan göras i olika grader av strikthet, men vanligtvis uteslutas först och främst snabba kolhydrater så som socker, pasta och vitt bröd. I videon nedanför introduceras grunderna för att äta enligt lchf. Eftersom att dieten är fylld med proteiner vilket behövs för att reparera musklerna och med fetter vilket kan användas som energi blir lchf och hård träning en perfekt kombination!

Passar lchf och träning för alla?

Att sluta äta kolhydrater för vid normal träning är inga problem alls och många påstår att de faktiskt mår bättre av det, samt har extra energi till träningen. Det är alltså inte något som man behöver bli avskräckt för, utan tvärt om! Även vid högre intensitet på träningen ger lchf stora fördelar, speciellt om man lyssnar på vad ens kropp behöver. Vid träning på elitnivå och tävlingar kan kosten behöva kompletteras ytterligare.